5 ویژگی بهترین پلان ها برای ساخت ویلا

اقامت در ویلا می تواند لذت غیرقابل توصیفی به همراه داشته باشد. اصولی بودن طراحی و ساخت آن قطعا می تواند تاثیرات به سزایی در کیفیت اقامت داشته باشد. باید بدانیم یک طراحی صحیح چه ویژگی هایی دارد. دراین مقاله قصد داریم تا برخی از ویژگی های بهترین پلان ها برای ساخت ویلا را به اشتراک بگذاریم. اما ابتدا باید به تعریف پلان بپردازیم تا موضوع کاملا روشن شود.

پلان چیست؟

برای ساخت ویلا مجموعه ای از فاکتورها را باید در نظر داشته باشید. درنظر گرفتن این فاکتورها و استفاده از آنها در ساختار ویلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پلان به معنای طراحی ویلا می باشد. که این امر با درنظر گرفتن تمام موارد از جمله قرارگیری ستون ها، قرنیزها، جایگیری بخش های مختلف ویلا، و غیره صورت می گیرد. در واقع طراحی نقشه یا پلان ویلا پیش از ساخت آن انجام می شود و تمام موارد مورد نظر می بایست از پیش تعیین شده باشند تا در روند ساخت ایرادی صورت نگیرد. به طورمثال اگر قصد ساخت ویلاچوبی را داشته باشید، باید پیش از آغاز ساخت به طور واضح بدانید چه اولویت هایی برای طراحی و ساخت دارید. حتی باید مطمئن شوید که می خواهید خانه خود را از جنس چوب بسازید و یک خانه چوبی داشته باشید. درغیر این صورت نمی توانید روند ساخت و ساز را آغاز نمایید. در ادامه مطالب به انواع پلان برای ساخت ویلا و ویژگی های آن را بیان خواهیم کرد.

انواع پلان ساخت ویلا

  • پلان طبقات

پلان کف یا طبقات تقریبا برای طراحی هرنقشه ای لازم است. زیرا با طراحی این پلان می توانید به خوبی به تمام قسمت ها دسترسی داشته باشید و آنها را بررسی نمایید. طبق این مدل طراحی، تمام سازه از بالا نشان داده می شود. به طوریکه سقف درنظر گرفته نمی شود و بیننده می تواند مانند یک پرنده نقشه ی سازه را از بالا مشاهده نماید.

مشاهده مطلب مرتبط :  آموزش اتوکد (AutoCad) از صفر تا صد + آموزش نصب اتوکد

پلان طبقات

  • پلان سقف انعکاسی

پلان های سقف انعکاسی را می توان برعکس پلان های کف یا طبقاتی دانست. زیرا دراین نوع پلان بیننده از کف می تواند نقشه سازه را مشاهده نماید. درواقع همانطور که در پلان طبقات نقشه را از بالا و بدون وجود سقف مشاهده می کنیم، در پلان سقف انعکاسی خیال می کنیم که سقف در کف سازه قرار گرفته است.

  • پلان آسیاب

در پلان آسیاب کوچکترین جزئیات طراحی نشان داده می شوند. معمولا از این پلان ها برای نشان دادن قطعات کابینت، مبلمان، قرنیز یا مواردی از این قبیل استفاده می شود. حتی می توان شماره و سایز پیچ های مورد استفاده در هریک از اجزای سازه را به طور دقیق مشاهده نمود.

  • پلان ارتفاعات خارجی

در پلان ارتفاعات خارجی، فضای خارجی سازه به شما نشان داده می شود. ی توان نمای بیرونی را در این پلان مشاهده نمود. این موضوع می تواند برای افراد جذاب و مهم باشد بنابراین لازم است تا دقت زیادی برای انجام آن صرف شود. پلان ارتفاعات خارجی می تواند دو بعدی یا سه بعدی باشد. در ساخت ویلاچوبی پیش ساخته، استفاده از این پلان می تواند تاثیرات مهمی داشته باشد. زیرا دراین نوع سازه، نمای بیرونی پیش از نصب ساخته می شود. و لازم است سازندگان بدانند تک تک اجزای بیرونی سازه در کچا قرار می گیرند.

  • پلان ارتفاعات داخلی

همانطور که مشخص است پلان ارتفاعات داخلی دقیقا برعکس پلان ارتفاعات خارجی می باشد اما ماهیت آنها یکسان است. در پلان ارتفاعات داخلی موارد مربوط به داخل سازه از جمله قرنیز، پنجره ها، یا لوازم آشپزخانه نشان داده می شوند. دراین نوع پلان می توانید مشخص نمایید که چه لوازمی و چگونه در آشپزخانه، اتاق ها، سالن یا سرویس ها قرار بگیرند. دراین صورت ذهنیت بهتری در زمینه طراحی داخلی نیز خواهید داشت.

  • پلان منظره

با انجام طراحی نمای داخلی و خارجی ویلا تنها نیمی از مسیر طراحی پلان طی شده است. زیرا ویلا بدون فضای بیرونی و محوطه یا فضای سبز بی معنی خواهد بود.  پلان منظره به معنای طراحی فضای بیرونی سازه و ایجاد محوطه زیبا و دلنشین در اطراف آن می باشد.

مشاهده مطلب مرتبط :  10نکته آموزشی مشارکت در ساخت

5 ویژگی بهترین پلان ها برای ساخت ویلا

  1. ایجاد فضای سبز و دنج برای نشیمن خارج از ویلا

طبیعتا تصور ویلا بدون فضای سبز غیرممکن است. بنابراین، بهترین پلان برای ساخت ویلا پلانی است که قسمت هایی برای فضای نشیمن خارج از ساختمان در نظر بگیرد. فضای سبز،
آلاچیق یا آبنما می توانند گزینه های مناسبی باشند.

  1. پارکینگ سرپوشیده

برای امنیت خودرو و وسایل حمل ونقل، اختصاص فضایی برای پارکینگ ضروری است. اما بهترین پلان این است که پارکینگ سرپوشیده برای خودرو درنظر گرفته شود. زیرا قرار گرفتن خودرو درمعرض آفتاب یا بارش باران و برف می تواند آسیب هایی را به همراه داشته باشد.

پلان پارکینگ سرپوشیده

  1. انبار وسایل و تجهیزات

معمولا تمام خانواده هایی به فضایی برای نگهداری لوازم اضافی خود نیاز دارند. در پلان های حرفه ای باید فضایی برای انبار لوازم درنظر گرفته شود، این فضا می تواند در داخل یا خارج سازه باشد که این موضوع طبیعتا بستگی به سلیقه ی کارفرما دارد.

  1. تراس زمستانی و تابستانی

تراس زمستانی به فضایی سرپوشیده می گویند که معمولا از شیشه ساخته شده باشد. در این فضا در زمستان می توان از بارش برف و باران لذت برد بدون آنکه سرما اذیت کننده باشد. و تراس تابستانی که مانند اکثر تراس هایی که می شناسیم در فضای باز و سرسبزی در نظر گرفته می شود که بتوان از هوای گرم تابستان و رویش گیاهان یا میوه ها لذت برد. در بهترین پلان ها، این دو فضا به طور جداگانه درنظر گرفته می شوند.

  1. استخر و سونا

از آنجایی که ویلا مکانی برای استراحت و آرامش می باشد، بدون وجود استخر و سونا قطعا استراحت و تفریح تکمیل نخواهد شد. در پلان های حرفه ای تلاش می شود تا فضایی برای استخر، سونا و جکوزی در نظر گرفته شود. همچنین، باید توجه داشت که استخر باید به نوعی طراحی شود که قابل استفاده در هر فصل از سال باشد و تنها مختص فصل تابستان نباشد.

مشاهده مطلب مرتبط :  ساخت خانه چوبی کوچک

نتیجه گیری

در ساخت ویلا لازم است تا نکات مختلفی را درنظر بگیرید. یکی از مهم ترین عناصر ساخت ویلا، طراحی نقشه یا پلان آن می باشد. پلان دارای انواع مختلفی نیز می باشد که با توجه به کاربردها و سبک خود قابل تفکیک هستند. همچنین، پلان های حرفه ای برای ساخت ویلا دارای ویژگی های منحصر به فردی نیز هستند. دراین مقاله برخی از این ویژگی ها که می توانند برای ساخت ویلا کاربردی باشند را ذکر کردیم. استفاده از این ویژگی ها می تواند کیفیت طراحی را بالا ببرد و ویلای شما را خاص و منحصر به فرد نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button