ساخت اقامتگاه بومگردی + آموزش صفر تا 100 (مجوز)

اقامتگاه بومگردی در حقیقت مکانی است که گردشگران می توانند برای اسکان موقت از آن استفاده نمایند. به یاد داشته باشید این مکان با هتل، هاستل و آپارتمان تفاوت های زیادی دارد. از این تفاوت ها می توان به محتوایی و فرمی بودن آن اشاره نمود. افرادی که قصد ساخت اقامتگاه بومگردی دارند در این خصوص می دانند که این نوع اقامتگاه جای مدرن و لوکسی نیست. اصلی ترین تفاوت اقامتگاه بومگردی با اقامتگاه متعارف امروزی منتقل کردن حس فرهنگ و هنر می باشد. علاوه بر این  در این اقامتگاه ها با نوشیدنی ها و غذاهای سنتی از شما پذیرایی می کنند. ما قصد داریم در این مقاله با ساخت اقامتگاه بومگردی بیشتر آشنا شویم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ساخت اقامتگاه بومگردی

ساخت اقامتگاه بومگردی گردشگری

قبل از اینکه به ساخت اقامتگاه بومگردی بپردازیم باید بدانید این نوع اقامتگاه جایی است که شما وارد طبیعت، فرهنگ و هنر می شوید. این مکان ریشه در آداب و رسوم مردمی دارد که شما به آن جا سفر کرده اید. شما می توانید در این مکان مهم و زیبا، علاوه بر استراحت با قسمتی از هویت تاریخی و فرهنگی بیشتر آشنا شوید. در اقامتگاه بومگردی قادر خواهید بود قسمتی از فرهنگ مردم سرزمین ایران را از نزدیک مشاهده نمایید. به طور مثال پشت کرسی نشسته و با دمنوش های گیاهی پذیرایی شوید. در این نوع اقامتگاه شما از دنیای مدرن فاصله می گیرید و غرق در روزهای گذشته خواهید شد. در حقیقت می توان گفت با ورود به آن جا بهترین حس و حال را تجربه می کنید.

افرادی که به ساخت اقامتگاه بومگردی می پردازند، می دانند در مناطق پر برف مسافران بسیار مشتاق به رفت و آمد در این اقامتگاه هستند. بهتر است بدانید اقامتگاه های بومگردی جزو تاسیسات گردشگری محسوب می شوند. ویژگی های مهم اقامتگاه ها و ترکیب تجربیات اصیل با رنگ و بوی فرهنگ مردم ، موجب شده تا افراد بومی به ساخت اقامتگاه بومگردی فکر کنند. اقامتگاه ها در محیط های طبیعی توسط بهترین معمارها راه اندازی شده اند.

مشاهده مطلب مرتبط :  طراحی خانه چوبی کودک

ساخت اقامتگاه بومگردی

هزینه ساخت اقامتگاه بوم گردی تقریبا چقدر است؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در ساخت ویلا پیش ساخته بومگردی این است که باید به هزینه آن نیز توجه شود. هزینه ساخت و ساز اقامتگاه از نوع بومگردی به هزینه های ثابت و جاری وابسته است. علاوه بر این برای ساخت اقامتگاه نیز باید هزینه مورد نظر را کنار بگذارید. از سوی دیگر منظور از هزینه های ثابت، تهیه تجهیزات و لوازم مهم می باشد. هزینه های جاری نیز به هزینه خرید خدمات، محصولات، حقوق کارکنان اقامتگاه و هزینه انرژی مربوط می شود. یکی از روش های تخمین برای این نوع هزینه ها، تهیه طرح توجیهی اقامتگاه بومگردی می باشد. این طرح یکی از مدارک مورد نیاز برای ساخت اقامتگاه به شمار می رود. شما می توانید به جز جذب سرمایه گذار، از بانک ها و موسسات وام نیز دریافت کنید. از مهم ترین اطلاعاتی که در ساخت اقامتگاه بومگردی مورد توجه قرار می گیرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برآورد هزینه پیش از بهره برداری
  • برآورد هزینه تولید سالیانه
  • برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
  • برآورد هزینه تعمیرات و نگهداری
  • برآورد تجهیزات لازم برای راه اندازی اقامتگاه بومگردی

ساخت اقامتگاه بومگردی

ثبت نام وام بومگردی 1403 به چه صورت است؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم یکی از بهترین راه ها برای ساخت اقامتگاه بومگردی درخواست وام می باشد. متقاضیان بعد از دریافت تاییدیه و موافقت اصولی می توانند از بانک های عامل برای اخذ وام اقدام نمایند. می توان افزود دریافت وام کار نسبتا دشواری محسوب می شود و این پروسه گاهی اوقات به زمان زیادی نیاز دارد.

بهترین اقامتگاه بومگردی چه ویژگی هایی دارد؟

گردشگران و افرادی که قصد ساخت اقامتگاه بومگردی دارند باید با مهم ترین ویژگی های یک اقامتگاه بومگردی آشنا شوند. از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه بومگردی بهتر است در نزدیکی مقصدهای گردشگری مهم مانند شهر یا روستا قرار بگیرد. به یاد داشته باشید موقعیت اقامتگاه گردشگری نقش زیادی بر درآمدزایی آن مکان دارد.
  • لازم است بدانید فروش کتاب، صنایع دستی، خوردنی جات و ادویه به هیچ عنوان ممنوع نیست و می تواند به درآمدزایی آن اقامتگاه کمک کند.
  • به یاد داشته باشید بهتر است افرادی که اقامتگاه بومگردی راه اندازی می کنند از نوشیدنی های بومی و سنتی نیز استفاده کنند.
  • شما می توانید برای رفاه حال مسافران خود به نیاز آن ها پاسخ دهید. همچنین بهتر است کارکنان این اقامتگاه به یک زبان خارجی مسلط باشند.
  • تمیز بودن اقامتگاه بسیار مهم است. به همین خاطر به این نکته مهم حتما دقت کنید.
  • اقامتگاه بومگردی شما در هر منطقه ای که قرار گرفته است باید از لوازم گرمایشی و سرمایشی برخوردار باشد. به همین خاطر سالم بودن و با کیفیت بودن آن منطقه نیز بسیار مهم است.
مشاهده مطلب مرتبط :  کارشناس رسمی دادگستری چیست؟ آموزش گرفتن مدرک

ساخت اقامتگاه بومگردی

مجوز اقامتگاه گردشتگری

ساخت اقامتگاه بومگردی پیش از ارائه به سرمایه گذاری و برنامه ریزی گردشگری استان بستگی دارد. به همین خاطر تشخیص نیاز استان به اقامتگاه بومگردی بر عهده این کمیته می باشد. اعضای این کمیته عبارتند از:

  • کارشناس طبیعت گردی استان
  • معاون گردشگری استان
  • یکی از فعالان خصوص با نظر مدیر کل استان
  • معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری استان

در خصوص ساخت خانه چوبی برای بومگردی به دو تبصره باید توجه نمایید. در ادامه به این موضوع بیشتر می پردازیم:

تبصره 1: حضور کارشناس طبیعت گردی استان در جلسه کمیته فنی ضروری می باشد. به همین دلیل این نکته را به هیچ عنوان از یاد نبرید.

تبصره 2: صدور موافقت اصولی برای ساختمان های میراثی و تاریخی به عنوان اقامتگاه بومگردی به موافقت میراث فرهنگی وابسته است. به همین خاطر برای تامین فضای فیزیکی و ضروری، حفظ ارزش های معنوی و تاریخی مهم می باشد. به این دو نکته مهم توجه نمایید:

  • یک اقامتگاه بومگردی می تواند شامل دو یا چند مجموعه باشد. نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت این است که هر مجموعه دارای مدیریت واحدی باشد. به همین خاطر دسترسی آسان و ارتباط فیزیکی بین مجموعه ها بهتر است ایجاد گردد.
  • امکان احداث دو یا چند اقامتگاه بومگردی با اهداف و درجات متعدد در یک محیط مدیریتی امکان پذیر است. به گونه ای که فعالیت هیچ کدام از آن ها بر عملکرد واحدهای دیگر هیچ نوع تاثیر منفی ایجاد نکند.

ساخت اقامتگاه بومگردی

مراحل دریافت پروانه بهره برداری برای ساخت اقامتگاه بومگردی

بعد از اینکه ساخت اقامتگاه بومگردی به اتمام رسید، بر اساس درجه، درخواست پروانه بهره برداری موقت 6 ماهه صادر می گردد. سپس واحد اقامتی ذکر شده باید پروسه استانداردسازی و تشکیل کمیسیون درجه بندی را بگذارند.

  • به همین خاطر حداقل تعداد واحد اقامتگاه بومگردی برای سرمایه گذاران و گردشگران ضروری می باشد.
  • حداقل واحد اقامتی برای اقامتگاه بومگردی درجه سه، 4 واحد، حداقل واحد اقامتی بومگردی درجه دو،6 واحد. علاوه بر این برای اقامتگاه بومگردی درجه یک، هشت واحد بهتر است ساخته شود.
  • اندازه هر واحد و اینکه چند تخت در آن اتاق قرار می گیرد، بر عهده مدیر واحد اقامتی می باشد. به همین خاطر در این خصوص نظر سرمایه گذار نیز اهمیت زیادی دارد.
مشاهده مطلب مرتبط :  اولین سازنده ویلا در متاورس + بازدید 360

از توسعه پایدار چه می دانید؟

در خصوص توسعه پایدار باید بدانید همه اقامتگاه های بومگردی می بایست پسماندهای خود را مدیریت و بازیافت نمایند. علاوه بر این پساب های خود را هم به بهترین نحو ممکن مدیریت و بازیافت کنند. لازم به ذکر است بدانید به هیچ وجه نباید محیط اطراف خود را آلوده کنید. علاوه بر این اقامتگاه بومگردی باید در منابع آب و مصرف انرژی به شکل بهینه عمل نماید. منابع روشنایی نیز امر بسیار مهمی به شمار می رود، بر همین اساس به این نکته نیز توجه نمایید. سیستم های گرمایش و سرمایش نیز نقش مهمی در اقامتگاه ها دارند، به همین خاطر هیچ نوع اثر منفی نباید در فضا ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button