چه نوع چوبی برای ساخت ویلا چوبی مناسب است؟ + معرفی انواع چوب

امروزه با توجه به شلوغ شدن شهرها وازدحام همیشگی در شهرهای بزرگ، بیشتر مردم به دنبال فضایی برای آرامش خود و خانواده خود هستند. فراهم کردن فضایی که در طبیعت باشد ودرعین حال امکانات رفاهی خوبی هم داشته باشد کارساده ای نیست. اگر این فضای طبیعی، یک خانه چوبی در دل طبیعت باشد باعث آرامش بیشتری نیز می شود. برای ساخت ویلا چوبی انتخاب چوب بسیار مسئله ی مهمی به شمار می رود. زیرا در صورت مناسب نبودن جنس چوب، کیفیت تمام سازه کاهش می یابد. درانتخاب چوب موارد متعددی را باید درنظر داشت. مقاوم بودن چوب در فضای بیرون و در برابررطوبت یا آفتاب مسئله ی تاثیرگذاری است. اگر چوب از کیفیت خوبی برخوردار نباشد پایدار و مقاوم هم نخواهد بود. در این مقاله انواع چوب های قابل استفاده برای ساخت کلبه چوبی را مورد بررسی قرار می دهیم و نتیجه تحقیقات خود راجع به بهترین چوب قابل استفاده را در اختیار شما قرار می دهیم.

ویژگی های چوب مناسب برای ساخت ویلا

چوب مناسب برای ساخت سازه های چوبی می بایست مقاوم باشد، خصوصا برای باطن سازه و قطعات اصلی آن که بسیار حیاتی هستند. علاوه برمقاوم بودن، قیمت چوب نیز باید مقرون به صرفه باشد، زیرا میزان چوبی که برای ساخت کلبه استفاده می شود کم نیست و حجم زیادی دارد و اگر قیمت آن نیز گزاف باشد هزینه ساخت آن بسیار زیاد خواهد شد. گزینه دیگری که در انتخاب چوب موثراست، مقاومت آن در نفوذ حشرات و آفت هاست. اگر بافت چوب ضعیف باشد و تراکم خوبی نداشته باشد حشرات راحت تر در آن نفوذ خواهند کرد و به سازه آسیب خواهند رساند. درمطالب بعدی انواع چوب مناسب برای سازه های چوبی را معرفی خواهیم کرد.

مشاهده مطلب مرتبط :  طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

معرفی انواع چوب

چوب آکاسیا:

این چوب که گونه ای از شرق استرالیا می باشد رنگ قهوه ای تیره یا مایل به طلایی دارد. البته رنگ لایه های درونی آن با بیرون آن تفاوت فاحشی دارد. این چوب جنس نرم و انعطاف پذیری دارد و استفاده های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این نوع چوب در برابر پوسیدگی مقاومت متوسطی دارد و نمیتوان آن را از مقاوم ترین چوب ها دانست. اما در برابر نفوذ حشرات مقاومت خوبی دارد و مانع آسیب رساندن آنها به چوب می شود.

چوب سایپرس:

این چوب دارای بافت خاصی می باشد که روغن طبیعی در خود دارد و همین موضوع موجب غیرقابل نفوذ بودن آن نیز می شود. رنگ آن معمولا قهوه ای روشن یا مایل به قرمز می باشد که زیبایی آن را دوچندان می کند. این چوب در ساخت مبل هم مورد استفاده قرارمی گیرد و بیشتر مناسب این کار می باشد. بافت این نوع چوب نرم است و به راحتی میتوان آن را به هرشکل و ابعادی درآورد. اما کمی شکنندگی نیز دارد که باید هنگام استفاده از آن احتیاط را حفظ کرد.

چوب بلوط سفید:

 این چوب گونه ای از درختان ایالات متحده می باشد که عموما رنگ قهوه ای روشن و گاهی مایل به زیتونی می باشد، البته گاهی رنگ داخل و خارج آن بایکدیگر متفاوت می باشند. این چوب در برابر حشرات موذی مقاومت بالایی دارد که دلیل آن می تواند وجود تانن در ساختار آن باشد. این نوع چوب در برابر رطوبت بسیار مقاومت بالایی دارد به همین دلیل معمولا متخصصان آن را برای ساخت قایق، کابینت، مبل یا کفپوش مناسب تر می دانند.

مشاهده مطلب مرتبط :  10نکته آموزشی مشارکت در ساخت

انواع چوب

چوب روسی:

اگر به سراغ نجارهای مختلفی رفته باشید حتما نام چوب روسی را از زبان انها بسیار شنیده اید. این چوب درکشور ما کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف دارد که می توان به کاربرد ان در ساخت و سازنیزاشاره کرد. البته علاوه بر ساخت و ساز، از آن در صنعت کاغذ، دکوراسیون داخلی وجعبه نیز استفاده می شود. شرکت زرین ویلا با تحقیقات و تجربه خود دراین زمینه، به این نتیجه دست یافته است که چوب روسی بهترین گزینه برای انجام ساخت و ساز و ساختن کلبه و یا ویلای چوبی می باشد. به همین دلیل درتمام پروژه های خود از باکیفیت ترین جنس این گونه چوب استفاده می کند. در مطالب زیربرخی از دلایل مناسب بودن چوب روسی برای ساخت کلبه و ویلا را بیان کرده ایم.

مزیت های چوب روسی

  • مقاومت در برابر رطوبت: این چوب مقاوم زیادی در برابر رطوبت دارد و درصورت قرارگرفتن در شرایط محیطی مرطوب و بارندگی آسیب نخواهد دید. به همین دلیل گزینه خوبی برای قسمت های خارجی سازه می باشد.
  • استحکام: باتوجه به اینکه مهم ترین پارامتر برای هر سازه ای استحکام و پایداری آن است، در سازه های چوبی نیز استحکام چوب مورد استفاده در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. چوب روسی استحکام لازم برای استفاده درانواع سازه را دارد.
  • انعطاف پذیری: چوب روسی دارای حالت ارتجاعی خوبی می باشد که همین موضوع سبب انعطاف پذیری بالای آن می شود. به همین دلیل، استفاده از آن در ساخت وسازراحت تر می باشد.
  • پذیرش پیچ و مهره: دراین نوع چوب می توان به راحتی از انواع پیچ و مهره استفاده کرد بدون آنکه بافت چوب آسیبی ببیند. و باتوجه به اینکه در ساخت وساز نیاز به اتصال و سرهم سازی انواع قطعات به یکدیگر هست، استفاده از چوب روسی بهترو آسان تر است.
مشاهده مطلب مرتبط :  ساخت ویلا چوبی درکرج

انواع چوب

  • الاستیسیته: خاصیت کشسانی یا الاستیسیته به حالتی می گویند که در صورت فرورفتگی یا آسیب دیدگی و ضرب دیدگی سطح چوب، بتوان با ضربات جزئی آن را به حالت قبل برگرداند، بدون آنکه آسیبی به چوب برسد. چوب روسی دارای این خاصیت می باشد که می تواند در ساخت وساز آزادی عمل را بیشتر کند.
  • کیفیت: در ساخت وساز استفاده از مصالح و فرآورده های باکیفیت اهمیت بسیاری دارد. چوب روسی دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد به همین دلیل گزینه مناسبی برای این کار به شمار می رود.
  • قیمت: همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، به دلیل حجم بالای چوب مورد نیاز برای ساخت سازه، قیمت مناسب آن اهمیت زیادی دارد. چوب روسی علیرغم کیفیت عالی که دارد قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد که این می تواند خبر خوبی برای کارفرما و مشتری باشد.

نتیجه گیری

درساخت سازه های چوبی، جنس و نوع چوب مورد استفاده موضوع مهمی به شمارمی رود. زیرا استحکام چوب تاثیر مستقیم بر استحکام سازه دارد. علاوه براین، مقاومت دربرابر رطوبت و یا حشرات نیزبرای چوب لازم است. با بررسی انواع مختلف چوب به این نتیجه می رسیم که یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت کلبه های چوبی، چوب روسی است. دلایل آن را هم در مطالب بالا ذکر کردیم که نتیجه تجربه و تحقیقات گسترده ما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button