ویلا چوبی بسازم یا بتنی؟+ مقایسه

کسانی که به فکرساختن ویلا برای خود هستند ممکن است ازخود سوال کنند که ویلاچوبی بهتر است یا ویلای بتنی؟ ما دراین مقاله درتلاش خواهیم بود تا برخی از مزیت ها و معایب این دو مصالح ساختمانی را بیان کنیم تا شما بهتر تصمیم بگیرید. درادامه این مطالب آنها را به صورت مختصر مقایسه خواهیم کرد و نتیجه آن را با شما درمیان می گذاریم. پس تا آخرمطلب با ما همراه شوید.

چرا خانه چوبی را انتخاب کنم؟

بسیاری ازافرادی که علاقه به طبیعت دارند ترجیح می دهند تعطیلات خود را درویلای شخصی و دریک آب وهوای مناسب بگذرانند و از طبیعت لذت ببرند. چوب یکی از مصالح ساختمانی است که امروزه طرفداران زیادی دارد. به دلیل حس زنده بودن و شادابی و آرامش که ظاهر چوب دارد، انتخاب تعداد زیادی از طبیعت دوستان می باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هرماده ای مزیت ها و معایبی نیز دارد که باید آنها را درنظرگرفت. درادامه این مطلب به مزایا و معایب چوب می پردازیم.

نقاط قوت چوب

  • سازگاری با طبیعت

چوب باتوجه به ساختاری که دارد بسیار مادهی بی ضرری برای طبیعت می باشد. به دلیل اینکه چوب قابلیت جذب گازهای مضرمانند دی اکسیدکربن را دارد، آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می کند که این موضوع مهمی برای طبیعت می باشد.

  • طراحی متنوع

حتما تابه حال کلبه های چوبی را دیده اید که طراحی آنها شما را شگفت زده کرده است و عاشق آن شده اید. چوب به دلیل خاصیت انعطاف پذیری و الاستیسیته که دارد به راحتی شکل می گیرد بدون آنکه آسیبی ببیند و باتوجه به این موضوع، مهندسان و معماران می توانند طرح های سخت تر با اشکال نامتقارن یا عجیب را برروی آن اجرا نمایند. کسانی که درطراحی سازه خاص پسند هستند چوب بهترین انتخاب برای آنهاست و حتما ازآن استقبال خواهند کرد.

  • حمل ونقل راحت

به دلیل پایین بودن وزن الوارچوبی و کم حجم بودن آنها، حمل ونقل و ساخت ویلای چوبی راحت تر است. زیرا نیاز به صرف انرژی و هزینه هنگفت برای ساخت آن نیست. حتی برخی از سازه های چوبی را می توان در مکانی دیگر آماده سازی کرد و برای نصب به محل مورد نظر برد. دراین صورت حمل و نقل بهترو راحت تری صورت خواهد گرفت.

مشاهده مطلب مرتبط :  ساخت ویلا چوبی درکرج

کانکس چوبی

  • هزینه کم

هزینه ساخت هرنوع سازه ای بستگی به جنس مصالح آن و متراژ بنا می باشد. اما به طورکل، ویلاچوبی هزینه کمتری برای ساخت نیازدارد درمقایسه با سازه های بتنی که هزینه آنها ازهرجهت بیشتراستو زیرا قیمت الوارچوبی مقرون به صرفه ترازمصالح سازه ی بتنی مانند سیمان یا آهک است.

نقاط ضعف چوب

  • سخت تجدیدپذیر

چوب علاوه برنکات مثبتی که دارد، دارای نقاط منفی نیز می باشد. یکی ازهمین نکات ناپایداری آن درطبیعت است. باتوجه به اینکه برای تهیه الوارباید درختان زیادی قطع شوند، برای رشد دوباره ی این درختان زمان زیادی لازم است تا دوباره بتوان ازآنها استفاده کرد. به همین دلیل باید به این نکته توجه ویژه داشت.

  • امنیت

اینکه چوب دارای استقامت بالایی دربرابر فشارو ضربه می باشد درست است، اما اگربخواهیم آن را با بتن مقایسه کنیم قطعا باید اذعان کنیم که سازه های بتنی ازویلاچوبی مقاوم ترهستند. به همین دلیل، امنیت آنها بیشتر ازویلا چوبی است. و دربرابر ضربات سنگین یا فشارزیاد می تواند ایستادگی بهتری داشته باشد.

امنیت خانه چوبی

  • احتمال آفت زدگی

همانطورکه درمقالات قبلی درزمینه مقاومت چوب بیان کردیم، اگر چوب به درستی خشک شود و اشباع شده باشد دیگر حشرات و آفت ها درآن نفوذ نخواهند کرد. اما این احتمال وجود دارد که دربرخی مناطق دارای شرایز جوی خاص، بعضی ازقارچ ها یا حشرات درآن رشد کنند و به مرور زمان موجب پوسیدگی چوب شود.

مزایای بتن

  • فراوانی مصالح

مهم ترین مصالح تشکیل دهنده سازه های بتنی، سیمان و آهک هستند. خوشبختانه این مواد به طور فراوان درکشورما وجود دارند و ازاین بابت نگرانی وجود ندارد. به همین دلیل نیز بیشتر دردسترس هستند.

  • امنیت

همانطور که درمطالب بالا اشاره کردیم سازه های بتنی مقاومت بیشتری نسبت به ویلاچوبی دارند. به دلیل همین مقاومت، امنیت آن نیز بیشتر است. اما اگر ضربه سنگینی به سازه بتنی وارد شود، مانن زلزله، احتمال فروریختن آن وجود دارد اما نیاز به نگرانی نیست زیرا تمام سازه های بتنی دارای استحکام استاندارد هستند. شرکت زرین ویلا علاوه برساخت و سازدرزمینه ویلاچوبی، ساخت ساختمان های بتنی را نیز انجام می دهد و شما می توانید صفر تا صد کار خود را به ما بسپارید.

مشاهده مطلب مرتبط :  کارشناس رسمی دادگستری چیست؟ آموزش گرفتن مدرک

معایب بتن

  • آسیب به طبیعت

باتوجه به اینکه درساخت بناهای بتنی ازمواد شیمیایی مانند آهک استفاده می شود، اگرنخاله های آن به خوبی دفع نشود موجب تخریب محیط زیست و آسیب رساندن به طبیعت می گردد. همچنین، این مواد میزان قابل توجهی ازگازهای گلخانه ای را تولید می کنند که سبب تخریب کره ی زمین می گردد.

  • سرعت ساخت

سازه های بتنی مانند ویلاچوبی نیستند که بتوان آنها را درمحل دیگری ساخت سپس نصب کرد. تمام مراحل ساخت باید درمحل موردنظر انجام شود. همین موضوع موجب کاهش سرعت ساخت می شود. همچنین، روند ساخت این نوع بناها پیچیده تر می باشد و زمان زیادی برای طی این فرآیند لازم است.

  • زیبایی

درمطالب قبلی ذکرکردیم که کارکردن با چوب و طراحی آن ساده است و قدرت عمل در معماری و طراحی آن بیشتر است اما درمورد سازه های بتنی اینطورنیست. این جنس سازه قابلیت شکل پذیری چندانی ندارد و به همین دلیل نمی توان اشکال خاصی را برروی آن پیاده سازی کرد. همین موضوع موجب کاهش جذابیت آن از نظر زیبایی شناسی می گردد.

نتیجه گیری

دراین مقاله سعی کردیم برخی ازمهم ترین مزایا و معایب سازه های بتنی و ویلاچوبی را برای شما بازگو کنیم. قطعا هرکسی نظر و سلیقه شخصی خود را به کارمی گیرد تا سازه ی مورد نظرخودرا بنا کند. اما دانستن برخی موارد درزمینه جنس سازه می تواند کمک کننده باشد تا بتوان گزینه بهتر را طبق سلیقه و خواسته خود انتخاب کرد. اما با درنظرگرفتن تمام این مسائل، درآخرهرکسی مختاراست تا ویلای مورد نظر خودرا هرطورکه مایل است بسازد و ازاقامت درآن لذت ببرد. انتخاب شما ویلاچوبی باشد یا سازه ی بتنی، درهردوصورت مهندسان شرکت زرین ویلا شما را دراین راه همراهی خواهند کرد و صفرتاصد پروژه های شما را به بهترین شکل به انجام خواهند رساند.

مشاهده مطلب مرتبط :  آموزش تری دی مکس 3D max جامع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button