مقاومت خانه های چوبی دربرابر آتش چقدراست؟ + راهکارهای پیشگیری از حریق

اگر به بناهای تاریخی توجه کرده باشید حتما متوجه شده اید که درساخت بسیاری از آنها از چوب استفاده شده است. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که در گذشته هم معماران باتجربه می دانستند چوب در برابر بسیاری از آسیب ها مقاوم است و قابلیت سالم ماندن طی سالیان را دارد. یکی از خطراتی که ممکن است یک بنا را تهدید کند خطر آتش سوزی است. برخی تصور می کنند درصورت بروز آتش سوزی ممکن است چوب مقاوم نباشد و آسیب زیادی را بر سازه وارد کند. اما باید بگوییم که اینطور نیست. چوب گاهی بسیار مقاوم تراز فولاد خواهد بود. در این مقاله دلایل این ادعا را بازگو خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ویژگی های چوب مقاوم دربرابر آتش

بی شک این موضوع که چوب در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد درست است. اما باید بدانیم چه نوع چوبی مقاوم تر خواهد بود. در صورت آتش سوزی و بالارفتن حرارت، لایه خارجی چوب سریع می سوزد. اما در اطراف هسته یا قلب چوب ذغال تشکیل می شود که ضریب انتقال حرارت کمتری دارد، در نتیجه موجب کاهش سرعت آتش سوزی و آسیب دیدن سازه می شود. براساس این مطالب می توان بیان کرد که استفاده از الوارهای سنگین و ضخیم و نرم هم نباشند بسیار حائز اهمیت است. هرچه چوب های استفاده شده در بنا مقاوم تر و بزرگ تر باشند احتمال آسیب آنها کمتر است. علاوه براین، چوب هایی که جنس سخت دارند دارای صمغ کمتری هستند و به همین دلیل سوختن آنها نیز آهسته تر است. اما چوب هایی که دارای جنس نرم هستند صمغ بیشتری دارند و طبیعتا سریع تر خواهند سوخت.

مشاهده مطلب مرتبط :  خرید ویلا با ارز دیجیتال امکان پذیر است؟

آتش سوزی خانه چوبی

راهکارپیشگیری از حریق درسازه های چوبی

  1. موقعیت قرارگیری و اتصالات:

برای اتصال اجزای چوبی در سازه ها از انواع مختلف اتصالات استفاده می شود. در برخی موارد از اتصالات فلزی و در برخی دیگر ازاتصالات چوبی استفاده می شود. قطعات فلزی در صورت آتش زودی بسیار سریع تراز قطعات چوبی به حرارت واکنش نشان داده و تغییر شکل می دهند. در این صورت اساس سازه آسیب بیشتری خواهد دید. اما با استفاده از اتصالات چوبی می توان ان را تاخیر انداخت.

  1. پاشیدن مواد محافظ آتش:

امروزه راهکارهایی زیادی برای جلوگیری از آتش سوزی وجود دارد. استفاده از مصالح محافظ آتش یکی از این راهکارها می باشد. استفاده از مواد محافظ که برپایه گچ و سیمان هستند یا رنگ های مقاوم در برابر آتش می توانند گزینه مناسبی باشند. با انجام این کارها و استفاده از این مواد به راحتی میتوان سازه چوبی را در برابر آتش حفظ کرد.

نتیجه گیری

سازه های چوبی درمقایسه با سازه های فولادی یا بتنی در برابر آتش سوزی و حرارت زیاد مقاوم ترهستند. زیرا آهسته تر تغییرشکل می دهند. با سوختن چوب لایه بیرونی آن می سوزد و سپس لایه های ذغال روی سطح چوب تشکیل می شود که خود نیز مانع سوختن می گردد. اما با وجود تمام این مزیت ها، راهکارهایی هم وجود دارد که با انجام آنها میتوان مقاومت بیشتری برای چوب فراهم کرد که در مطالب قبلی توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button