مشخصات فنی و استانداردهای سازه های چوبی

درست است که بیشتربناهای ساخته شده بتنی یا فولادی هستند و اداره مسکن وشهرسازی برای این نوع ساخت و سازآیین نامه ها و مقرراتی را وضع نموده تا سازندگان طبقآن عمل کنند، اما سازه های چوبی هم طرفداران خود را دارد و امروزه این نوع سازه درحال افزایش است. درآمریکا از گذشته تاکنون استفاده از چوب برای سازه های مختلف رواج داشته است به همین دلیل آیین نامه و استانداردهای مشخصی دراین زمینه دارند. به هرحال، سازه چوبی استاندارد نیازمند مواردی است که دراین مقاله به آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آیین نامه سازه های چوبی

حتما شما هم درزمینه های مختلف با آیین نامه ها آشنایی دارید. مواردی که دریک آیین نامه تنظیم می شوند را نمی توان بخشی ازقانون دانست، اما آنها را انکارنیز نمی توان کرد. به این معنا که برای گرفتن مجوز و سند پایان کار می بایست موارد مربوطه در آیین نامه را رعایت کرده باشید. این موضوع به این دلیل مهم است که از آسیب هایی که درآینده ممکن است برای ساختمان ایجاد شود و خطر مالی یا جانی داشته باشد جلوگیری می کند. با رعایت این موارد می توان یک سازه ی امن داشت تا در مواقع اضطراری مانند زلزله دیگر نگرانی نداشته باشید. همانطور که گفتیم کشورآمریکا ازگذشته دارای استانداردهای مشخص برای سازه های چوبی بوده است. یکی از این استانداردها که درایران نیز مورد استفاده قرارمی گیرد، استاندارد IBC می باشد که درسطح جهانی مورد استفاده قرارمی گیرد. یکی دیگراز استانداردهای جهانی که درایران نیز شناخته شده است، استاندارد DIN آلمان می باشد. اما درپی افزایش ساخت سازه های چوبی درایران، مسئولین اداره مسکن و شهرسازی اقدام به وضع آیین نامه ای جامع نمودند تا سازندگان بتوانند بهتر از آن استفاده کنند. این آیین نامه در سال 99 منتشر شد و امروزه درساخت وساز رعایت می شود. شرکت زرین ویلا نیز با رعایت تمام این استانداردها و آیین نامه ها سعی می نماید تا بهترین کیفیت را برای مشتریان خود فراهم کند و سازه ی چوبی امن و استانداردی را تحویل آن ها دهد.

مشاهده مطلب مرتبط :  چه نوع چوبی برای ساخت ویلا چوبی مناسب است؟ + معرفی انواع چوب

استانداردهای مهم درساخت بناهای چوبی

استاندارد چوب:

سازه های چوبی مانند هرسازه ی دیگری نیازمند مصالح باکیفیت و مناسب است زیرا استحکام و مقاومت یک سازه به نوع مصالح مورداستفاده و کیفیت آنها بستگی دارد. درسازه های چوبی طبیعی است که برای تمام اجزا از چوب استفاده شود. اما استاندارد این چوب های مصرفی باید مطلوب باشد. مهندسین شرکت زرین ویلا پیش از شروع ساخت و هرگونه اقدامی، الوار مورد نظر برای اجرای سازه را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهند تا از میزان اشباع و خشک شدن آنها و بی عیب و نقص بودن آنها مطمئن شوند. اگر چوب ها دارای کیفیت خوبی باشند حتما کیفیت کل سازه نیز مطلوب خواهد بود و مشتری از این بابت از شرکت زرین ویلا راضی خواهد شد. که رضایت مشتری برای ما مهم ترین اصل می باشد.

استاندارد های سازه چوبی

اسکلت استاندارد:

عموما تمام سازه ها دارای سه جزء اصلی هستند که نقش مهمی در استحکام سازه دارند. اجزای افقی، اجزای عمودی و اجزای مورب. به طورعامیانه، به اجزای افقی تیر، و به اجزای عمودی ستون گفته می شود. ستون ها نقش حفط تعادل سازه و ایستایی یا استاتیک آن را برعهده دارند. و اجزای افقی مسئول حفظ مقاومت دربرابر فشارهستند. اجزای مورب که معمولا بین این دو اجزا استفاده می شوند نقش انقال نیروی وارده به تکیه گاه را دارند. بدین صورت است که اسکلت ساختمان تشکیل می شود و استحکام و پایداری سازه را تامین می کند. مهم ترین مسئله درمقاومت سازه، حفظ ایستایی و تعادل است و معمولا فشار وارده برستون ها ثقلی است. شرکت ذرین سازه همیشه سعی داشته تا با رعایت این موارد و استفاده ازبهترین مهندسان سازه ای محکم و استوار را برای مشتریان خود فراهم کند.

مشاهده مطلب مرتبط :  مراحل گرفتن پایان کار برای ویلا چوبی

اتصالات استاندارد:

طریقه اتصال اجزا به یکدیگر در ساخت اسکلت سازه اهمیت به سزایی دارد. زیرا با انجام اتصالات درست فشار سازه به طور مناسبی پخش خواهد شد . آسیبی به سازه نخواهد رسید. قطعات اتصالات ممکن است فولادی یا چوبی باشند اما معمولا اتصالات چوبی مقاومت بهتری دارند و در برابر فشار مقاوم تر هستند.

یکپارچگی اجزا:

مهم ترین اصل دراستحکام هرنوع سازه ای یکپارچه بودن اجزای آن می باشد. به این معنا که درهربخش از آن از مصالحی استفاده شود که به یکدیگر متصل نشده باشند و یک تکه مستقل باشند. در مورد چوب هم این مسئله صدق می کند و ستون ها یا تیر ها یا دیگر اجزای مهم باید به حالت یکپارچه باشند و متصل به یکدیگر نباشند. دراین صورت، با فشار زیاد نیز به آنها آسیبی نخواهد رسید زیرا چوب مقاومت خود را دربرابر هرگونه فشاری حفظ می کند. شرکت زرین ویلا افتخار می کند که این مورد را در سازه های خود به کارمی گیرد و درتمام اجزای سازه از متریال درجه یک و بی نقص استفاده می نماید.

استاندارد های خانه چوبی

نتیجه گیری

برای ساخت سازه های چوبی علاوه برویژگی های ظاهری آن، ویژگی های اسکلت و باطنی آن اهمیت ویژه ای دارد. زیرا در صورت مستحکم نبودن سازه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به وجود آید. شرکت زرین ویلا با رعایت تمام آیین نامه ها و استانداردهای جهانی سعی نموده تا رضایت مشتریان خود را جلب نماید و تمام تلاش خود را برای ساختن سازه ی بی عیب و نقص می کند. دراین مقاله برخی از استانداردهای لازم برای ساخت بناهای چوبی را بررسی کردیم که تمام این موارد و استانداردها طبق دستورالعمل های بین المللی ساخت و ساز بیان گردید. عوامل مهمی در مقاومت سازه های چوبی موثر هستند که ما مهم ترین آنها را ذکر کردیم. در تمام دنیا از سازه های چوبی استفاده های زیادی می شود و به همین دلیل آیین نامه های مهمی برای ساخت و سازبناهای چوبی وجود دارد که برخی از آنها دارای سیاست های سختگیرانه ای هستند. از آنجایی که آسیب دیدن هر سازه ای مخاطراتی را به همراه دارد، همیشه پیشنهاد شده است تا استانداردهای لازم اجرایی شوند تا میزان این مخاطرات کاهش یابد و مردم بتوانند از سازه ی چوبی خود لذت برده و در طبیعت دلچسب از آن استفاده نمایند.

مشاهده مطلب مرتبط :  معرفی انواع لوله ساختمان و مزیت و معایب آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button