خانه های چوبی مناسب کدام مناطق هستند؟ + معرفی بهترین جایگزین برای مناطق نامناسب

ساخت بناهای چوبی ممکن است بسیار آسان به نظر برسد و عموم مردم تصور کنند که پیچیدگی ندارد و به راحتی می توانند خودشان از پس این کار بربیایند، اما باید ذکر کرد که این کار مانند بسیاری از شغل های دیگر پیچیدگی خاص خود را دارد. یکی از همین موضوعات که در ساخت خانه های چوبی باید به آن توجه داشت، محل مناسب برای ساخت و ساز است. شخصی که مسئولیت ساخت آن را دارد باید محیط آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهد سپس اقدام به ساخت نماید. زیرا در صورت نامناسب بودن محیط، نه تنها ضرر مالی به دنبال خواهد داشت بلکه تلاش و زحمت فراوانی هم بیهوده صرف آن خواهد شد. در این مقاله قصد داریم محیط و شرایط مناسب برای ساخت ویلای چوبی را مورد بررسی قراردهیم.

بهترین خاک برای ساخت ویلا چوبی

زمینی که برای ساخت خانه چوبی درنظر می گیرید دارای هرنوع جنس و خاکی باشد می توان ساخت و ساز را در آن انجام داد. اما اگر به دنبال بهترین گزینه هستید، باید بگوییم که بهترین مکان برای این کار جایی است که دارای خاک سستی باشد. زیرا سازه های بتنی یا دیگر سازه ها نیازمند خاک مقاوم هستند و درغیر این صورت نتیجه ی خوبی نخواهند داشت. ولی برخلاف سازه های بتنی، سازه های چوبی در زمین های دارای خاک سست نیز پایدار و مستحکم خواهند بود. زیرا چوب به دلیل وزن کمی که نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد، بسیار مقاوم تر می باشد. در صورت قرارگیری چوب در چنین زمینی که دارای خاک سست می باشد، مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد که به بادوام بودن سازه کمک بزرگی خواهد کرد.

مشاهده مطلب مرتبط :  اولین سازنده ویلا در متاورس + بازدید 360

دلایل مناسب بودن خانه چوبی برای هرمنطقه جغرافیایی

رطوبت

برای استفاده از چوب درساخت وساز، یکی ازمهمترین مسائلی که باید به آن توجه شود، رطوبت محیط مورد نظراست. زیرا رطوبت هم می تواند نقطه ضعف چوب باشد هم ممکن است مهمترین دلیل برای انتخاب چوب برای ساخت ویلا باشد. ازاین جهت نقطه ضعف محسوب می شود، چون چوب بافت متخلخل دارد رطوبت به راحتی می تواند در آن نفوذ کند و منجر به پوسیدگی یا ایجاد قارچ درآن شود. اما راه حلی برای این موضوع وجود دارد و آن هم خشک کردن و فرآوری چوب است که درادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. اما رطوبت ازاین جهت برای چوب مناسب است که درمناطق خشک رطوبت خود را به محیط می دهد که این باعث مطبوع شدن هوای محیط می شود. و در مناطق مرطوب رطوبت اضافی را به خود جذب می کند تا رطوبت زیاد هوا محیط را نامطبوع نسازد. به همین دلیل، استفاده از چوب در مناطق مرطوب و خشک مناسب خواهد بود.

عایق صدا

درمحیط های شلوغ و پرازدحام، استفاده از چوب برای ساخت خانه انتخاب مناسبی می باشد. زیرا بافت و جنس چوب به نحوی است که می تواند عایق خوبی برای صدا باشد و مانع آلودگی صوتی شود. دراین صورت می توانید آرامش را درویلای چوبی تجربه کنید بدون هیچ صدای اضافی لحظات خوشی را داشته باشید.

عایق سرما و گرما

با توجه به اینکه حفره های زیادی در داخل چوب وجود دارد، هوا می تواند به راحتی در آن جریان داشته باشد. علاوه براین، چوب به نوعی است که در هواس سرد داخل خانه را گرم می کند و مصرف انرژی گرمایشی کاهش می یابد. و در هوای گرم محیط داخل ویلا را خنک نگه می دارد. به همین دلیل استفاده از چوب هم در مناطق سردسیر و هم مناطق گرمسیر پیشنهاد می شود. بدین صورت انرژس گرمایشی و سرمایشی کمتری صرف خواهد شد و با جریان داشتن هوا در محیط خانه فضایی دلچسب خواهید داشت.

مشاهده مطلب مرتبط :  آموزش بازسازی خانه+ 5 قدم تا خانه دلخواه شما

خاک مناسب ساخت ویلا

الکترواستاتیک

چوب دارای خاصیت الکترواستاتیک می باشد. به این معنا که با الکتریسیته باردار نمی شود. درنتیجه هیچگونه آلودگی یا گردوغبارروی آن نمیماند. این موضوع برای افرادی که دارای آلرژی هستند می تواند مفید باشد. همچنین، با این خاصیت سطح ویلای شما یا فضای داخل آن همیشه تمیز و بدون گردوخاک خواهد بود. بنابراین، استفاده از چوب برای ساخت خانه در مناطقی که دارای ریزگرد فراوان هستند مناسب می باشد.

چرا چوب باید خشک شود؟

همانطورکه در قسمت های قبلی متن ذکر کردیم، وجود رطوبت در چوب باعث آسیب به آن و ایجاد پوسیدگی یا قارچ خواهد شد. برای جلوگیری ازاین مشکل باید چوب به خوبی خشک و فرآوری شود. استفاده از کوره با دمای مناسب گزینه ی خوبی برای انجام این کار می باشد. در مطالب زیر مزیت های خشک کردن چوب را بیان می کنیم.

جلوگیری از کشیدگی و ترک:

چوب درحالت مرطوب ممکن است دچارانقباض شود که این موضوع موجب کاهش اندازه آن می شود. با خشک کردن آن می تواند از تغییر سایزآن جلوگیری کرد. همچنین، با خشک کردن چوب، احتمال ترک خوردن آن کاهش می یابد و برای استفاده در ساختمان مناسب تر خواهد بود.

وزن:

با گرفتن رطوبت چوب و خشک کردن آن، طبیعتا وزن آن نیز کاهش می یابد که مسئله ی حائز اهمیتی است. در ساخت وساز، استفاده از مصالح سبک بسیار راحت تر می باشد. همچنین، در این صورت هزینه حمل و نقل آن کاهش خواهد یافت که این نیز مسئله ی مهمی است.

رنگ آمیزی بهتر:

با خشک کردن چوب می توان آن را بهتر و راحت تر رنگ آمیزی کرد. همین موضوع باعث افزایش زیبایی سازه چوبی خواهد شد. همچنین، استفاده از چوب خشک شده در ساخت و ساز راحت تر می باشد زیرا فرآوری و شکل دهی به آن بهتر خواهد بود و تغییر شکل نخواهد داد.

مشاهده مطلب مرتبط :  همه چیز در مورد تاریخچه ترموود

ازبین رفتن قارچ ها وحشرات:

همانطور که پیش تر گفتیم رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و یا حشرات خواهد شد. با خشک کردن چوب می توان مطمئن شد که این موجودات در چوب وجود ندارند، بنابراین سازه ی بهتر و مقاوم تری خواهیم داشت.

خاک مناسب ساخت ویلا

جایگزین سازه های چوبی

همانطور که در مطالب بالا توضیح دادیم، استفاده از چوب برای ساخت و ساز درهر منطقه جغرافیایی و هر اقلیمی مناسب می باشد. اما اگر به هر دلیلی از دوام یا مقاومت آنها در برخی مناطق گرم و خشک اطمینان نداشته باشید می توانید از ویلاهای بتنی نیز استفاده کنید. شرکت زرین ویلا علاوه بر ویلاهای چوبی سازه های بتنی را به انجام می رساند.

سخن آخر

برخلاف تصورعموم، که چوب را مقاوم نمی دانند، چوب یکی از مقاوم ترین مصالح برای ساخت و سازمی باشد. در این مقاله ویژگی های مهم آن را بررسی کردیم تا این موضوع را اثبات کنیم که استفاده از چوب در هرگونه آب و هوا و اقلیمی مناسب است. همچنین، دلایل این ادعا را ذکر کردیم. بنابراین، می توان با خیال راحت از ویلای چوبی در هر مکانی استفاده کرد و یک محیط آرام و راحت برای خود و خانواده فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button