ویلای فلت یا ویلا دوبلکس؟ کدام یک بهتر است؟

اگر شما هم به دنبال خرید یا ساخت ویلا در اطراف شهر یا در شمال کشور هستید، لازم است ابتدا بدانید چه سبک ویلا را می پسندید؟ اینکه ویلا فلت باشد یا دوبلکس، مدرن باشد یا کلاسیک همگی مواردی هستند که باید به آن توجه داشته باشید و یکی از آنها را انتخاب نمایید. همچنین می توانید ویلای چوبی یا بتنی را انتخاب نمایید و باتوجه به سلیقه ی خود جنس آن را تعیین نمایید. در این مقاله به تعریف ویلای فلت و دوبلکس می پردازیم و آنها را با یکدیگر مقایسه می نماییم.

ویلای فلت چیست؟

ویلای فلت یا همکف را می توان ساده ترین و ابتدایی ترین نوع ویلا دانست. درگذشته نیز بسیاری از ویلا و خانه ها را به صورت فلت بنا می کردند. حتما شما هم خانه چوبی که یک طبقه باشد و به صورت فلت ساخته شده باشد را دیده اید که با وجود قدیمی بودن همچنان جذاب است. ویلای فلت دارای مزیت هایی نیز می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

ویلا فلت یا یک طبقه

مزایای ویلای فلت

  • قیمت کمتر

در ساخت ویلای فلت می توان از هر نوع مصالحی استفاده کرد. و با توجه به متریال استفاده شده در این سازه ها قطعا قیمت ها متفاوت خواهد بود. اما بدیهی است که میزان متریال و مصالح استفاده شده در ویلای فلت کمتر از ویلای دوبلکس می باشد، به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که ویلای فلت دارای قیمت مناسب تری می باشد.

  • بهینه بودن انرژی

باتوجه به اینکه ویلاهای فلت دارای در و پنجره ی کمتری هستند طبیعتا میزان هدررفت انرژی در این نوع ویلا ها پایین تر است. در فصل زمستان ویلای فلت به راحتی گرم می شود و نیازی به مصرف بیش از اندازه انرژی نیست. همچنین، در فصل تابستان ویلای فلت به راحتی خنک می شود و نیازی به کولرهای بزرگ نیست.

  • دسترسی آسان

به دلیل عدم وجود پله در ویلای فلت، رفت و آمد در آن برای افرادی که دارای ناتوانی هستند آسان تر است. افراد مسن یا خانواده هایی که دارای فرزندان خردسال هستند به راحتی می توانند در ویلای فلت اقامت داشته باشند بدون آنکه نگران رفت و آمد یا ورود و خروج باشند.

  • امکان بازسازی یا تعمیر بهتر

ویلای فلت معمولا متراژ کمتری نسبت به ویلای دوبلکس دارند. این ویلاها معمولا دارای پلان ساده تری نیز هستند. به همین جهت، در صورت بروز مشکل در ساختار ویلا یا آسیب به هریک از قسمت ها، امکان بازسازی و تعمیر آن آسان تر و البته ارزان تر خواهد بود.

  • حمل و نقل راحت

شاید برایتان سوال باشد که مگر می توان ویلا را حمل  ونقل کرد؟ آن هم به طور راحت؟ باید بگوییم بله. اگر شما از ویلا پیش ساخته استفاده نمایید می توانید آن را جابه جا کنید. در مقالات قبلی به تعریف خانه پیش ساخته و مزایای آن پرداخته ایم. اما جابه جایی ویلای فلت آسان تر از ویلای دوبلکس خواهد بود. زیرا این نوع ویلا سبک تر و کوچک تر است و دارای قطعات کمتری برای اتصال می باشد.

مشاهده مطلب مرتبط :  درب خانه های پیش ساخته

ویلای دوبلکس چیست؟

برخی افراد ممکن است در پاسخ به این سوال که ویلای دوبلکس به چه معناست این پاسخ را بدهند که واضح است ویلای دوبلکس به ویلای دوطبقه می گویند. اما اصلا اینطورنیست. ویلای دوبلکس دو طبقه است اما تفاوت زیادی با ساختمان دوطبقه دارد. در ویلای دوبلکس پله های متصل به طبقات در داخل ساختمان قرار دارند، درحالیکه در ساختمان های دو طبقه پله ها خارج از ساختمان قرار می گیرند. در ویلای دوبلکس طبقه ی بالا نیز جزئی از همان سازه است و جدا نیستند، اما ساختمان دو طبقه دارای دو طبقه ی مجزا می باشد که هریک از طبقات مستقل هستند.

ویلا دوبلکس

مزایای ویلای دوبلکس

  • چشم انداز زیبا

طبیعتا هرچه ارتفاع بیشتری از زمین داشته باشید، می توانیر مناظر اطراف را بهتر ببینید. ویلای دوبلکس دارای دو طبقه می باشد که با قرارگیری در طبقه ی دوم می توانید مناظر اطراف را ببینید و چشم انداز بهتری از طبیعت داشته باشید. همچنین، در طبقه ی دوم نور بیشتری وجود دارد و بهتر می توان از نور آفتاب استفاده کرد.

  • فضای بیشتر

باتوجه به اینکه در ویلای دوبلکس دوطبقه وجود دارد، قطعا فضای بیشتری نیز خواهد بود. به طورمثال طبقه ی پایین را می توان به سالن اختصاص داد و اتاق ها و سرویس ها را در طبقه ی دوم بنا کرد. دراین صورت، هم اتاق ها متراژ بیشتری خواهند داشت و هم سالن فضای بیشتری برای چیدمان خواهد داشت. در ویلای دوبلکس به دلیل بیشتر بودن فضا حتی چند خانواده می توانند به صورت هم زمان اقامت داشته باشند.

  • ظاهر مدرن و لوکس

حتما شما هم جزو کسانی هستید که با دیدن یک ویلای لوکس دوبلکس به وجد می آیید. با پیشرفت معماری مدرن و طراحی های لوکس و جدید، دیدن ویلاهای دوبلکس دور از انتظار نیست. معمولا ویلاهای فلت طراحی لوکسی ندارند و ساده ساخته می شوند. اما ویلاهای دوبلکس دارای ظاهر بهتر و جدیدتری هستند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

  • بهره وری بیشتر از فضای کوچک

برای ساخت ویلا در زمین هایی که متراژ کمی دارند، بهتر است از پلان ویلای دوبلکس استفاده شود. زیرا در این صورت می توان از متراژ استفاده ی بهتری کرد و آن را دو برابر کرد. درواقع در ویلای دوبلکس متراژ زمین دوبرابر می شود و بین بخش های مختلف ویلا تقسیم می شود.

مشاهده مطلب مرتبط :  آموزش رایگان نرم افزار های معماری
نتیجه گیری

در گذشته بیشتر ویلاها به صورت فلت ساخته می شدند، اما امروزه با پیشرفته شدن صنعت ساختمان و طراحی مدرن، ویلای دوبلکس نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به تعریف ویلای فلت و دوبلکس پرداختیم. با مقایسه ی این دو نوع ویلا نمی توان گفت کدامیک بهتر یا بدتر است. زیرا این موضوع کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد. برای انتخاب این موضوع باید به علاقه ی خود رجوع کنید و بدانید آیا به سازه های مدرن علاقه دارید یا کلاسیک؟ در مطالب بالا مزایای ویلای دوبلکس و فلت را بررسی نمودیم. هریک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که نمی توان این ویژگی ها را در ویلای دیگر یافت. بسته به اولویت های کارفرما می توان انتخاب نمود که کدام یک از مزیت ها برای شما مناسب تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button