میانگین بارش سالانه ایران 1402 + جدول مقایسه باسال های گذشته

ایران یکی ازکشورهایی است که درمناطق خشک جهان قراردارد. به همین دلیل به طور میانگین دراغلب اوقات دارای هوای آفتابی و گرم است و بارش برف و باران دربیشتر مناطق آن میزان کمی دارد. برخی ازکشورهای منطقه که دراطراف ایران قراردارند نیزدارای آب و هوای مشابه هستند و جزومناطق کویری محسوب می شوند. دراین مقاله سعی داریم تا میانگین بارش در فواصل زمانی مختلف درایران را مورد بررسی و مقایسه قراردهیم. زیرا اطلاع از وضعیت آب و هوای محل زندگی یا حتی کل کشور در بسیاری از مشاغل مهم است و حتما باید اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد. میزان بارندگی در مناطق یکی از المان هایی است که در انتخاب نوع ویلا سازی و ساخت خانه چوبی یا بتنی تاثیر دارد.

آماربارش ها

طبق آمارهای معتبر سازمان های مدیریت آب وفاضلاب، 25 درصد ازمناطق ایران را نواحی فراخشک تشکیل می دهند. 40 درصد ازمناطق ایران جزو نواحی خشک هستند و 25 درصد آن شامل نواحی نیمه خشک می شود. باتوجه به این آمار بدیهی است در یک ناحیه ی خشک جهانی قرارداریم. و بیشتر از این هم انتظاری نمی رفت. اگر میزان بارش متوسط در 50 سال اخیر را بررسی کنیم به این آمار می رسیم که سال آبی 72-71 پربارش ترین سال طی این نیم قرن بوده است. و سال 79-78 کم بارش ترین سال آبی طی این مدت بوده است. پس ازاین سالها، معمولا میزان بارش دارای نوساناتی بوده است، و الگوی مشخص بارشی وجود ندارد.

میانگین بارش باران در سال 1402

بارورسازی ابرها

بارورسازی ابرها اقدامی علمی است که به وسیله آن می توان به نوعی کاهش بارندگی را کنترل کرد و موجب افزایش بارش ها می شود. قطعا فرآیند تخصصی و پیچیده ای دارد که دراین بحث نمی گنجد، اما درسالهای اخیر بسیار مورد توجه قرارگرفته است. باروری معمولا بااستفاده از هواپیمای مخصوص یا ژنراتورهای زمینی انجام می شود و این مسئله درتمام دنیا نیز به همین صورت است. درکشورما خوشبختانه تمام لوازم و امکانات مورد نیاز بومی سازی شده اند. بارورسازی ابرها قواعد خاصی دارد که آنها لازم الاجرا هستند. مواد اصلی مورد نیاز برای انجام باروری یددید نقره و ازت مایع می باشد. اما معمولا میزان یددید مورد استفاده بیشتر می باشد. برخی باور دارند که بارورکردن ابرها ممکن است موجب نتایج معکوس شوند. باید دراینجا توضیح دهیم که بارورکردن ابرها می تواند هم به منظور کاهش بارندگی و هم افزایش بارش باشد. اگر میزان مواد تزریقی به ابر بیش از حد باشد موجب اقیم شدن ابر می گردد و حتما کاهش بارندگی را خواهیم داشت. اما اگر مواد به اندازه مورد نیاز تزریق شوند موجب افزایش بارش ها خواهد شد. همچنین، انتخاب مناطق برای بارورسازی ابرها باید دارای ویژگی های مناسبی باشند. یعنی باید درآن منطق بارش بیش از 200 میلیمتر باشد، و درمناطق کویری باید در ارتفاعات این اقدام صورت گیرد تا نتیجه ی خوبی داشته باشد.

مشاهده مطلب مرتبط :  خرید کلبه چوبی جنگلی

مقایسه میزان بارش سال 1401 و 1402   

سال 1401 از نظر بارش یکی از خشک ترین سالهای آبی 50 سال اخیر بوده است. دراین سال شاهد کاهش باران و برف در پاییز و زمستان بودیم که همین موضوع موجب کاهش آب های ورودی به سدها و درنتیجه کاهش میزان آبهای زیرزمینی و آبهای پشت سدها گردیده است. به جز فصل بهار که میزان قابل توجهی بارش را تجربه کردیم، درفصل های دیگر اصلا شرایط بارشی مناسبی نداشتیم. اما انتظار می رود که سال 1402 طبق الگوهای بارشی و پیش بینی های سازمان هواشناسی، شرایط مناسب تری را داشته باشد و شاهد افزایش بارندگی باشیم. اما به طور کل در حال سپری کردن سالهای خشکی هستیم که نواسانات کم در آنها تغییرات بزرگی را ایجاد نمی کند. با این حال می توان امیدوار بود که سال آینده یعنی 1402 سال آبی بهتری باشد و زمین برخی از خشکی های خود را ترمیم کند.

نتیجه گیری

حتما شما هم می دانید که آب مایه حیات است. اگر روزی فرارسد که آب وجود نداشته باشد قطعا هیچ موجود زنده ای دیگر روی زمین وجود نخواهد داشت. کشورما ایران در یکی از نواحی خشک جهان قرارگرفته است و اغلب دارای آب و هوای خشک و گرم است. به همین دلیل هم بارش فراوانی نصیب کشور نمی شود. علاوه برمدیریت مصرف که همیشه باید رعایت شود، راه های دیگری نیز برای مقابله با کم بارشی وجود دارد و یکی از این راه ها بارورکردن ابرهاست. در این مقاله به بررسی و مقایسه میزان بارش در سال 1401 و 1402 پرداختیم. و طبق بررسی و آمارهایی که بدست آوردیم می توانیم نتیجه بگیریم که باتوجه به کم بودن بارش ها در سال 1401، در سال 1402 شاهد افزایش بارش ها خواهیم بود. البته این افزایش به میزان زیاد و قابل توجهی نخواهد بود اما با مقایسه طولانی مدت آن می توان امیدوار بود.

مشاهده مطلب مرتبط :  ساخت کلبه چوبی ارزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button