ساخت خانه چوبی درشمال کشور

امروزه شاهد افزایش ساخت و ساز در شمال کشورهستیم. باتوجه به اینکه آب و هوای شهرهای بزرگ و صنعتی در حال آلوده شدن می باشد، بسیاری از مردم به دنبال ساختن خانه در شمال کشور هستند تا بتوانند آخرهفته یا تعطیلات خود را در آن بگذرانند. آب و هوای سالم و مطلوب شمال کشور باعث بهبود سلامتی و به خصوص بیماری های قلبی و عروقی می شود. بنابراین، زندگی در این منطقه می تواند برای افراد مسن دارای بیماری نیز گزینه بسیار مناسبی باشد. اما اگر ساخت و ساز در شمال کشور به این سرعت حرکت کند قطعا به محیط زیست این منطقه آسیب خواهد رساند. زیرا مصالح ساختمانی و پسماندهای آن در طبیعت باقی می مانند و تجزیه آنها زمان بسیار زیادی لازم دارد. باتوجه به بافت گیاهی غنی که این مناطق دارند استفاده بیش ازحد ازمصالح ساختمانی در این منطقه در طولانی مدت موجب از بین رفتن گیاهان و جنگل ها می شود. اما گزینه بهتری برای ساخت وساز نیز وجود دارد که آن هم ویلا یا خانه چوبی می باشد. استفاده از چوب برای ساخت ویلا مزیت های بسیار زیادی دارد خصوصا در مناطق شمالی کشور، که دراین مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

مزیت های ساخت ویلا چوبی در شمال کشور

اکولوژیک:

برخلاف سازه های بتنی و فولادی، سازه های چوبی اکولوژیک هستند به این معنا که چوب، جزو مواد طبیعی و غیرنفتی محسوب می شود. همچنین، قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر می باشد و با توجه به اینکه گاز co2 را به خود جذب می کند برای طبیعت ضرری ندارد و محیط زیست را آلوده نخواهد کرد. به همین دلیل، با استفاده از سازه های چوبی در شمال کشور دیگر نگران آلوده شدن این منطقه نخواهیم بود.

مشاهده مطلب مرتبط :  معرفی انواع سقف شیروانی مناسب ویلا های چوبی

هزینه ساخت ویلا چوبی:

باتوجه به اینکه ساختن ویلاهای بتنی و فولادی مصالح زیادی نیازدارد، هزینه ی آن نیز افزایش خواهد یافت. اما استفاده از چوب برای ساخت وساز بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. گرچه قیمت سازه به نوع چوب مصرفی و مساحت سازه بستگی دارد، اما به طورکل درمقایسه با سازه های بتنی یا فولادی هزینه ی کمتری دارد. که این یکی از مزیت های مهم استفاده از چوب می باشد.

ساخت ویلا چوبی در شمال

سرعت ساخت خانه چوبی:

با بررسی دقیق درمی یابیم که اکثر سازه های موجود درشمال کشور متعلق به مسافرانی است که از دیگرشهرها به این منطقه سفرمی کنند. بنابراین، سرعت پیشرفت ساخت وساز برای انها مسئله ی مهمی محسوب می شود. به این دلیل که رفت و آمد و حمل و نقل آنها و درنتیجه هزینه آنها کاهش خواهد یافت. ساخت ویلای چوبی در زمان کوتاه انجام می شود که این مسئله می تواند بسیار حائزاهمیت باشد. حتی بسیاری ازاین سازه ها را می توان درکارگاه آماده کرد سپس به محل نصب انتقال داد، که بااین کار سرعت نصب و ساخت ویلا به شدت کاهش می یابد. این موضوع فقط راجع به ویلای چوبی صدق می کند و تنها سازه ی چوبی را می توان به این صورت در یک مکان دیگر آماده سازی کرد. در مورد سازه های بتنی و فولادی متفاوت است و زمان زیادی صرف ساخت آنها می گردد.

قابلیت تعمیر:

جنس چوب به نوعی است که درصورت بروز مشکل درآن به راحتی می توان آن را بازسازی کرد. یکی ازمزیت های سازه ی چوبی قابلیت تعمیر آسان آن می باشد. زیرا سازه های چوبی دارای ساختار متفاوتی می باشند که اتصالات و قطعات آن قابل بازسازی هستند. و اگر مشکل یا خرابی درآنها به وجود آید می توان باکمترین هزینه آن را ترمیم کرد. این موضوع برای سازنده ها و مصرف کنندگان مسئله ی مهمی می باشد.

مشاهده مطلب مرتبط :  طراحی سازه چوبی مدرن

انعطاف پذیری:

به دلیل خاصیت انعطاف پذیری که چوب دارد، فونداسیون این نوع سازه بسیار مقاوم تر از سازه های بتنی یا آجری می باشد. بنابراین، در برابر زلزله یا حوادث دیگر استحکام بالایی خواهد داشت که این نکته مهمی به شمارمی رود.

عمر سازه چوبی:

برخلاف باورعموم و شایعاتی که همیشه وجود داشته است، سازه های چوبی بسیار بیشتر از سازه های بتنی، فولادی یا آجری دارند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، در شمال روسیه سازه های چوبی وجود دارند که عمرآنها گاها به 500 سال می رسد. اما سازه های آجری یا بتنی دربهترین حالت 50 سال قدمت دارند که در بناهای تاریخی بسیاری از نمونه های آن را دیده ایم.

زیبایی:

همه کسانی که به شمال کشورعلاقه دارند افراد طبیعت دوستی هستند که به طبیعت علاقه بسیاری دارند. سازه های چوبی همخوانی خوبی با طبیعت دارند و ظاهر آنها دارای روح می باشد که از نظر زیبایی شناسی یکی از بهترین جنس های سازه می باشد. انسان با دیدن این ویلاها به طور ناخودآگاه حس خوبی دریافت می کند. موضوع جذاب تر خواهد شد وقتی که این سازه ی چشم نواز درمیان جنگلی در شمال کشور باشد. که دراین صورت زیبایی آن چندین برابر خواهد شد. و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که اقامت در چنین مکانی را انتخاب نکند. به طورکلی، ظاهر چوب به نوعی است که آرامش را به بیننده القا می کند. بنابراین، با ساخت ویلای چوبی درجنگل های شمال کشور می توان تعطیلات آرامش بخشی را سپری نمود.

ویلا چوبی در شمال

چرا سازه های چوبی برای شمال کشور مناسبند؟

اگردقت کرده باشید، خانه های شمال کشور به نوعی ساخته می شوند که دربرابر رطوبت و بارندگی مقاومت زیادی داشته باشند. به دلیل اینکه در این مناطق میزان بارندگی زیاد است، سقف بیشتر ویلا و خانه ها دارای شیروانی هستند. باتوجه به اینکه کلبه های چوبی نیز به طوری طراحی می شوند که دارای شیروانی هستند و دربیشتر مواقع دارای اشکال مثلثی هستند، بسیار مناسب مناطق کوهستانی و جنگلی شمال کشورمی باشند و زیبایی دلچسبی را به بیننده القا می کنند. به همین دلیل بهترین گزینه برای ساخت ویلا دراین مناطق هستند.

مشاهده مطلب مرتبط :  آیین نامه طراحی سازه های چوبی + PDF

نتیجه گیری

افرادی که علاقه به سپری کردن اوقات خود در طبیعت زیبای شمال ایران دارند حتما به دنبال مکان مناسب برای اقامت خود نیز هستند. بهترین انتخاب برای چنین افرادی ساخت ویلای چوبی در جنگل های این منطقه است. زیرا با مزیت هایی که چوب نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد، نمی توان ایرادی را به آن وارد کرد. از هرنظر که آن را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که می تواند گزینه ی خوبی برای گذراندن اوقات خوش ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button